+36 (1) 271-1141 info@mohanet.com
  • Magyar
  • English

Szervezetünk megfelelő működéséhez folyamatosan szüksége van alapvető vitaminokra és ásványi anyagokra. Sokat hallunk a különböző csodakapszulákról, de az ideális állapot fenntartásához érdemes ismernünk, hogy mire is van szükségünk: mik ezek a hatóanyagok és mennyit kell bevinnünk belőlük? Az egyik nélkülözhetetlen anyag, a C-vitamin következik.

Mi a C-vitamin?

A C-vitamin, más néven aszkorbinsav antioxidáns tulajdonsággal rendelkező szerves sav. Fehér vagy világossárga kristályok formájában jelenik meg. A neve az a- fosztóképző és a scorbuticus összetételéből ered, mivel hiánya a skorbut kialakulásához vezet. Élelmiszer-adalékanyagkénti azonosítója E300. 1937-ben Szent-Györgyi Albert orvosi Nobel-díjat kapott a C-vitaminnal kapcsolatos kutatásai eredményeként

tee-2013122_640Mennyit kell belőle szednünk? Mi történik, ha ez nem sikerül?

A napi minimális szükséglet 60 mg, de ez éppen cask ahhoz elég, hogy a skorbut ne alakuljon ki. Stressz, lázas, esetleg műtét utáni állapotok, a fizikai munka, a dohányzás és a fogamzásgátlók szedése egyébként még emeli is a szervezetünk C-vitamin szükségletét. Szervezetünk nem képes előállítani ezt a vegyületet, így minden esetben a táplálékokkal kell bevinnünk. Műtét után, betegség közben vagy megelőzésképp szedhetünk akár 500-1000 mg-ot is. Mivel vízben oldódik így nem lehet túladagolni, de hosszabb ideig tartó, 5000 mg feletti fogyasztás esetén nagyobb esélyünk van vesekő kialakulására.

C-vitaminhiány

A vitamin hiánya esetén gyengül az immunrendszerünk, és hajlamosabbá válunk megbetegedésekre. Súlyos és hosszantartó hiányát nevezzük skorbutnak, ez a betegség az érfalak meggyengülését és repedését eredményezi, valamint fog- és íngyulladást.

Hogyan vigyük be a C-vitamint?

A C-vitamin “leggazdagabb lelőhelye” a jól ismert zöldpaprika és a citrusfélék, de nem járunk rosszul, ha sok paradicsomot, sálataféléket, káposztát (télen savanyúkáposztát) fogyasztunk. Mivel a vitamin könnyen bomlik, ajánlott a zöldségeket, gyümölcsöket nyersen fogyasztanunk, hogy minél több jtuhasson szervezetünkbe.

Ha szeretne a továbbiakban is egészségmegőrzéssel kapcsolatos híreket, érdekességeket olvasni, iratkozzon fel hírlevelünkre a lap bal oldalán!