+36 (1) 271-1141 info@mohanet.com
  • Magyar
  • English

Az agyvérzés az idősebb korosztály nagy részét fenyegeti, és igen komoly veszélyt jelent, hiszen halált, bénulást vagy afáziát okozhat. A stroke kiküszöbölése ezért fontos feladat, melyben a legnagyobb szerepet a táplálkozás kapja.

Legtöbbször csak annyit olvasunk az agyvérzés témájával foglalkozó cikkekben: „táplálkozzunk egészségesen”. De mit jelent ez, azon kívül, hogy sok zöldséget és gyümölcsöt kell enni? Ahhoz, hogy tudja, mit kell ennie, érdemes megismerni, mi ellen küzd, és milyen szervek kiemelkedően fontosak a megelőzésben.

Az agyvérzés főbb kockázati tényezői

Bár az egyik kockázati tényező, a magas életkor ellen nincs mit tenni, szem előtt tarthatja, hogy a kor nem csak egy szám. Egy 50 éves is lehet olyan jó állapotban, mint egy 30 éves, de lehet olyan is, mint egy 70 éves, attól függően, mennyire figyel a táplálkozásra és a mozgásra.

A magas vérnyomás elleni harc az agyvérzés megelőzésében is tagadhatatlan jelentőséggel bír, éppen úgy, mint a szívroham elkerülésében.

A harmadik legnagyobb kockázatot pedig a magas koleszterinszint jeleni, mely gyakran kéz a kézben jár a magas vérnyomással. Ezek mellett vigyázni kell még a túlsúllyal, az érelmeszesedéssel és persze a túlzott alkohol- és drogfogyasztás sem járul hozzá az egészséges életmódhoz.

Mit egyen, hogy egészséges legyen?

A vérnyomás, a koleszterinszint és a testsúly normalizálásának érdekében lényeges a következő tippek követése, a zöldségek és gyümölcsök fogyasztása mellett:

  • A sófogyasztás csökkentése
    A hagyományos magyar konyha nem tartózkodik a fűszerek bátor használatától, ezért megszokásból a legtöbben feleslegesen sok sót teszünk az ételekbe. Fokozatosan csökkentheti a só adagolását, egy-két hét múlva feleannyi sóval sem fogja ízetlennek érezni az ételt.
  • Növényi fehérjék bevitele
    Kutatások igazolják, hogy a növényi fehérjék a szervezetben hozzájárulnak a koleszterinszint csökkentéséhez. Ezek a hasznos fehérjék a teljes kiőrlésű búzakészítményekben, szójában, durumtésztában vagy hántolatlan rizsben lelhetőek fel. Remek fehérjeforrásnak számítanak a magvak, a hüvelyes zöldségek és a sovány sajtok is.
  • Zsíros húsok fogyasztásának kerülése
    A disznóhús, a sertésből készült szalonna, töpörtyű, a csirke bőre vagy a zsíros marhahús mind kerülendő ételek. Ez nem jelenti azt, hogy vegetáriánus étrendre kell áttérni, a szálkás szárnyasok, kis mértékben a marhahús is segítik a koleszterin egyensúlyban tartását.

Jó tanács: Fontos tudni az agyvérzés megelőzésével kapcsolatban, hogy a helytelen táplálkozás mellett szedett vitaminok és étrend-kiegészítők hatékonysága nem bizonyított. Sajnos, nem tud felszívódni az összes vitamin, melyet tablettában megeszünk, az ételekkel sokkal jobb arányban viheti be szervezetébe a szükséges tápanyagokat.

Még több egészségmegőrző tanácsért iratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!