+36 (1) 271-1141 info@mohanet.com
  • Magyar
  • English

Mindenki hallott már a magas koleszterinszint veszélyeiről, különösen, ha az idősgondozás problémái érintik. De a legendákon és általánosságokon túl, mik is azok a piros lámpák, melyekre érdemes vigyáznia?

Ismerkedjen meg a normál koleszterinszint 5 ősellenségével 5 perc alatt.

Kezdetnek jó tudni a koleszterinszintről:

  • A koleszterin önmagában nem rossz, sőt, nagyon fontos része szervezetünknek. A veszélyesen magas koleszterin okozója az LDL: alacsony sűrűségű lipoprotein.
  • A hasznos koleszterin a HDL, a nagy sűrűségű lipoprotein. Minél magasabb az aránya az LDL-hez képest, annál alacsonyabb a koleszterinszint.
  • Az egészségügyi szűréseken gyakran az összkoleszterin értékét adják meg, ez ideális esetben kisebb, mint 5,2 mmol/l, 40 év fölött kisebb, mint 6,2 mmol/l.

Köztudott, hogy az egészséges táplálkozás és a mozgás segíti a magas vérkoleszterin csökkenését. Ugyanakkor kevesen vannak tisztában azzal, hogy az élelemmel bevitt koleszterin csak kb. egyötödét adja a szervezet koleszterinszintjének, a többit elsősorban májunk termeli.

A másik gyakori tévhit, hogy minden hús- és zsírféle a szív és az erek ellensége lenne. Természetesen a telítetlen zsírsavak bevitele fontos része az egészséges étkezésnek, a telített zsírokkal ajánlott mértékkel bánni. De erről bővebben is tájékozódhat az alábbi 5 pontban:

A koleszterinszint ellenfelei:

1. A jól ismert kísértések

Állati eredetű zsírok: disznóhúsban, zsíros tejtermékekben. Koleszterin: sajnos, a magyaros ételek nagy része magas koleszterintartalommal bír – így a szalonna, kolbász, szalámi, pacal is.

2. Túl sok só

Normál mennyiségű sóra szüksége van szervezetének, azonban a napi 5 grammnál több nem engedi a felesleges víz és a zsír távozását.

3. Stressz és mozgáshiány

Kutatások kimutatták, hogy a stressz is hozzájárul a koleszterinszint emelkedéséhez, a mozgáshiány miatt pedig felhalmozódik a zsír a szövetekben.

4. Alkohol

Az alkohol kettős hatással bír, ahogy mindig mondják: kis mennyiségben orvosság, nagy mennyiségben méreg. A nagy mennyiségű alkohol fogyasztása a koleszterinszintet is megemeli, ám ha mértékkel fogyasztja, segíti a HDL termelődését.

5. Dohányzás

Nem csak az ételek és italok befolyásolják a koleszterin szintjét, hanem a dohányzás is. Káros hatása: megakadályozza, hogy a HDL koleszterin visszaszállítsa a felesleges LDL koleszterint az érfalból, azaz a füstölgés hozzájárul az érfal vastagodásához, ezáltal a vérnyomás emelkedéséhez.

Ezekre a tényezőkre figyelmet fordítva, csökkentheti vérkoleszterinjét, és megkímélheti szívét a túlzott igénybevételtől.

Ha hasznosnak találta a bejegyzést, ossza meg Facebookos ismerőseivel is!