A koleszterin egy olyan zsírnemű anyag, mely nélkül szervezetünk képtelen a működésre. A koleszterin egyrészt az elfogyasztott táplálékokból, másrészt a máj által termelt koleszterinből áll össze. Érdekesség, hogy a koleszterinszintnek nincs egy általános, ideális értéke, hanem az egyéb érelmeszesedési-kockázati tényezők függvényében állapítják meg, hogy magas-e vagy megfelelő a koleszterinszintünk.

Mi a koleszterin szerepe, feladata?

A zsírok nem tudnak önállóan „közlekedni” a véráramban, ezért van szükség a koleszterinre, hogy hozzájuk, mint szállítófehérjékhez kapcsolódva tudjanak haladni a vérben.

Van jó és rossz koleszterin is?

Igen, az LDL a rossz, míg a HDL a jó koleszterin. Az előbbi a májból az erekbe kerülve lerakódik és érelmeszesedést okozhat, valamint növeli a szívroham bekövetkeztének esélyét. A HDL-koleszterin viszont az erekből a májba jut, így ebben az esetben az érelmeszesedés kockázata alacsonyé és csökken a szívroham előfordulásának valószínűsége.

Milyen hatásai vannak a magas koleszterinszintnek?

A koleszterinszintet milimol/liter mértékegységben számolják, mely, ha elér egy kóros szintet, érrendszeri betegségeket, érelmeszesedést vagy szívrohamot okozhat.

Hogyan mérhető a koleszterin?

Orvosi műszerekkel, rendelőkben, kórházakban természetesen különválaszthatóan állapítható meg a jó és a rossz koleszterin szintje. Otthon viszont csak az összes koleszterin mértékét tudjuk mérni, de ebből is nyerhetünk hasznos információt. Az összes koleszterin normálértéke ugyanis 3,1-5,2 mmol/l között mozog – és ha a mért érték ennél magasabb, a szívroham kockázata jelentősen megnő.

Hogyan előzhető meg a magas koleszterinszint?

Egyrészt, ha Önnél valamely okból fennáll a magas koleszterin veszélye, érdemes gyakran szűrésre járnia, kivizsgálást kérnie, mert így időben megelőzhető, elkerülhető egy nagyobb probléma. Természetesen az egészségtelen életmód, mint igen sok más betegség esetében, a magas koleszterin kialakulásában is szerepet játszik. Ezt elkerülendő, ajánlott egészségesen étkezni, sokat sportolni, kerülni a káros szenvedélyeket, stb. A dohányzás és alkoholfogyasztás ugyanis nagymértékben hozzájárul a betegség kialakulásához.

Azonban a legfontosabb kérdés az egészséges étkezés (ne feledjük, a koleszterin egy része az elfogyasztott tápanyagokból származik!): ha csökkentjük a zsíros ételek, így a tojás, a zsíros tejtermékek és húsok valamint az édességek fogyasztását, növeljük azonban a zöldségek, gyümölcsök és sovány húsok gyakoriságát az étrendünkben, megelőzhető a magas koleszterin kialakulása. A rendszeres testmozgás (akár csak egy kiadós séta is) segít karbantartani a vérerek állapotát, így kevesebb eséllyel alakul ki érelmeszesedés.

 

Related Post

The following two tabs change content below.

Kasler Andrea

A Mobilgondozás blogjában egészségmegőrzéssel, idősgondozással, illetve egyéb, 50 év felettiek számára hasznos cikkeket olvashat tőlem.
Share This