Oldal kiválasztása
Az idősödő társadalom van a legjobban kitéve az elhízás veszélyeinek. Nagyjából megegyezik a férfiak és nők aránya, habár a nők kicsit hátrányban vannak. Statisztikai adatok szerint majdnem 80% az esélye annak, hogy 65 év felett túlsúlyosak leszünk.

 

Az időskori elhízás okai:

 

Az elhízás vagy fogyás kapcsolata, mindig attól függ, hogy mennyi kalóriát viszünk be a szervezetbe és mennyi kalóriát égetünk el aznap. Tehát, ha pl: 2000 kalóriára van szükségem egy nap, hogy ne hízzak és ne is fogyjak és 2400 kalóriát eszek vagy iszok, akkor bizony hízni fogok. Ugyanez igaz fordítva is, ha 1600 kalóriát eszünk, akkor fogyni fogunk. Persze vannak kivételes esetek, sport, betegség vagy rendszertelen étkezés esetén, de az már egy másik történet. Ez a 2000 kalória fiatal korban kb 20-25 évesen értendő, de ez mindig változásban van.

 

Amikor kisgyerekek vagyunk, akkor nincs szükségünk 2000 kalóriára, hanem a testmagasságunkhoz igazítva kb 500-1000 kalória is elég, és mindig, ahogy növünk úgy egyre többre és többre van szükségünk. Nagyjából 20-30 év között érjük el maximumot, ekkor kell a legtöbb tápanyagot bevinnünk a szervezet, mert a testünk a teljesítő képessége csúcsán van. Ahogy idősödünk egyre kevesebb kalóriára lesz szükségünk, mivel a korral a magasságunkból és az aktivitásunkból is veszítünk. És itt kezdődik az elhízás probléma.

 

Telnek az évek és apránként csökken a kalóriára felhasználásunk, de az ételek kalóriatartalma nem csökken velünk együtt. Tehát az a tányér paprikás krumpli, ami húszon évesen elég volt, 40-50 évesen már valószínűleg, sok lesz. Magyarul évről évre egyre több és több plusz kalóriát fogyasztunk, miközben nem lenne rá szükségünk.

 

Három megoldás létezik erre vagyis, hogy időben elkerüljük az elhízás veszélyeit:

 

Kevesebbet kell ennünk egy-két kanállal, mint eddig. Ezt nagyon nehéz betartani, mert nem tudjuk, hogy mi a “normál” mennyiség így nincs mihez viszonyítani. Másrészről azért sem jó, mert éhesek maradhatunk és az éhes ember mindig többet eszik a keleténél a legközelebbi étkezésnél. Ráadásul, ha túl keveset eszünk, akkor az anyagcserénk lelassulhat, ami azt jelentheti, hogy amikor éppen normál mennyiséget eszünk, attól is hízni fogunk.

A másik megoldás, hogy tudatosan kezdünk el táplálkozni, vagyis egyre kevesebb kalóriadús ételt fogyasztunk. Pl: napi 3 szelet kenyér helyett már csak 2-t eszünk, de annyival több zöldséget vagy vaj helyett körözöttel kenjük meg a kenyeret. Persze nem kell semmit sem elhagyni. Ha ezeket az ételeket ritkábban esszük, akkor automatikusan többet fogunk az egészségesebb és kalóriaszegényebb ételekből, mert úgy nem marad más választásunk. Már annyi is elég lehet, hogy naponta ebédre levest eszünk főétel helyett.

A harmadik megoldás, hogy eljárunk pluszban sportolni, akár konditerembe, futni, sétálni vagy egyszerűen otthon is tornázhatunk.

 

Forrás: dietmaker.blog.hu

The following two tabs change content below.

Beregi Boglarka

Legfrissebb tőle: Beregi Boglarka (Összes listázása)

Share This