Oldal kiválasztása

Az öregedés folyamatával a memória és az új dolgok megértésének és elsajátításának képessége “már nem olyan, mint régen”. A fájó, merev ízületekhez hasonlóan, ez is az idő múlásának könyörtelen jelzője.

A demencia, vagy szellemi leépülés azonban egészen más, a gondolkodás több területére is negatív hatással van, általában visszafordíthatatlan, és egyre romló állapot.

Sajnos mai ismereteink szerint az Alzheimer-kór nem megelőzhető. A táplálékkiegészítők, gyógynövény készítmények, az egészséges étrend, a társadalmi gazdasági környezet és az Alzheimer-kór viszonyát vizsgálva egyiknél sem sikerült kimutatni, hogy csökkentené a betegség kialakulásának esélyét.

Jó hír: a szellemi leépülés lassítható!

 

A szellemi frissesség megőrzése, az időskori leépülés lassítására tehát jobbak az esélyek, mint az Alzheimer-kór kezelésére. Ez esetben sem valamilyen táplálékkiegészítő, speciális diéta, esetleg a gyógyszeres kezelés lehet a megoldás kulcsa, hanem a testmozgás és a szellemi kihívások keresése.

Mi okozza a különbséget? Egyrészről az Alzheimer-kórban szenvedőknél, mire a betegség diagnosztizálásra kerül, az állapot már igen előrehaladott, és az agykárosodás olyan jelentős, hogy bármilyen beavatkozás hatékonysága csekély.

Néhány vizsgálat pedig a depressziót hozta összefüggésbe az enyhe kognitív hanyatlással. A depresszió sikeres kezelése – ha az Alzheimer-kórt nem is gyógyítja – a beteg gondolkodásának javulását is eredményezheti.

 

A gyors gondolkodás megőrzésének kulcsa: az egészség megtartása

 

Szellemünk akkor maradhat egészséges, ha a testünk is az. A magas vérnyomás és vérzsír-értékek, a cukorbetegség, a túlsúly, a dohányzás és a mozgásszegény életmód, mind hozzájárulnak a kognitív funkciók romlásához. Ha lépéseket teszünk az egészségesebb életforma felé, az a szellemi frissesség megőrzéséhez is nagyban hozzájárul.

 

Szokjunk le a dohányzásról. 

Az amerikai Nemzeti Egészségügyi Intézet kimutatásai szerint a dohányzók körében 41%-kal magasabb a kognitív zavarokat mutatók száma, mint azoknál, akik már leszoktak, vagy egyáltalán nem dohányoztak.

Tornáztassuk meg az agyunkat.

 Az elme fitten tartására kiválóan alkalmas a társasjáték, a keresztrejtvény és egyéb fejtörők, az olvasás, a zenélés, de tanulhatunk új dolgokat is. Ezen tevékenységek segítségével úgy tűnik megtarthatók az idegsejtek közötti kapcsolatok, ami a szellemi frissesség megőrzésének kulcsa.

Tornáztassuk meg a testünket.

Az idegsejtek oxigénigénye óriási. Azoknál, akik fizikailag aktívak, csökken a szellemi leépülés kockázata, és tovább maradnak frissek.

Pihenjünk.

A túl kevés alvás hatással lehet a memóriára. A minimális alvásszükséglet napi 6 óra, de amerikai kutatók főiskolásokat vizsgálva azt találták, hogy akik 8 órát pihentek, jobbnak bizonyultak az új ismeretek elsajátításában. (Idősebb korban csökken az alvásigény).

Ügyeljünk a súlyunkra. 

A normális értékek között tartott testsúly csökkenti az olyan betegségek kockázatát – cukorbetegség, magas vérnyomás, stroke – melyek kisebb – nagyobb mértékben agyunkra is hatással lehetnek.

 

Forrás: egeszsegkalauz

 

További cikkeink hasonló témában: 

A kakaóbab vegyületeivel megelőzhető az időskori szellemi hanyatlás

Életmódváltással megelőzhető lenne az Alzheimer-kóros esetek magas száma

The following two tabs change content below.

Beregi Boglarka

Legfrissebb tőle: Beregi Boglarka (Összes listázása)

Share This