A megfelelő mennyiségű folyadék pótlására nyáron az idősgondozásban és a kisgyermekeknél is fokozottan kell figyelni.

Felnőtt emberek esetében az lenne az optimális, ha naponta meginnának legalább két liter, lehetőleg szénsavmentes ásványvizet. Az ásványvíz azért ajánlott, mert segít pótolni az elveszített ásványi anyagokat, nyomelemeket is.

Aki diétázik, sportol, esetleg valamilyen állandó betegségben szenved, annak a folyadékigénye is megváltozik. Ilyenkor általában többet kell innia, de legjobb, ha konzultál erről a háziorvosával is.

Az idős emberek esetében gyakoriak a vérnyomással összefüggő panaszok, ezért az idősgondozásban erre a cseppet sem elhagyagolható kérdésre is figyelni kell.

Miért fontos a folyadékpótlás?

Ahhoz, hogy megértse a folyadékpótlás jelentőségét, ismerje meg a víz élettani szerepét.

  • A víz alakítja a sav–bázis egyensúlyt
  • Befolyásolja a testhőmérsékletet, segít szabályozni a szervezet hőháztartását
  • Részt vesz a tápanyagok és az oxigén szállításában
  • Fontos szerepet játszik a vér összetételében

Természetesen nem csak vízzel lehetséges pótolni a szükséges folyadék mennyiséget. A levesek, a gyümölcslevek, a cukormentes, leginkább otthon elkészített üdítőitalok és a lédús gyümölcsök is kitűnő folyadékforrások lehetnek. Nyáron az ember kevésbé kívánja a forró levest, de ez helyettesíthető gyümölcsturmixokkal, limonádéval vagy hideg gyümölcslevessel is.

A folyadékpótlással nem szabad megvárni a szomjúságérzetet, hiszen az már a szervezet segélykiáltása. Az ok nélküli szomjúságérzet azonban a cukorbetegség egyik tünete is lehet. Ennek az a magyarázata, hogy a magas vércukorszint mellett jelentős mennyiségű cukor távozik a szervezetből, amely nagy mennyiségű vizet is visz magával. Ilyenkor vércukorszint mérés ajánlott.

Gyakori jelenség, hogy valaki fáradékonyságra, csökkenő koncentráló képességre, fejfájásra panaszkodik, aminek olyan egyszerű magyarázata is lehet, hogy nem vitt be elegendő folyadékot a szervezetébe.

Jótanácsunk az időseknek, fiataloknak egyaránt: figyelmeztesse gyakran hozzátartozóját arra, hogy igyon meg egy pohár vizet akkor is, ha nem szomjas.

Ha érdekli az idősgondozás, akkor honlapunkon további segítséget is talál.

Related Post

The following two tabs change content below.

Kasler Andrea

A Mobilgondozás blogjában egészségmegőrzéssel, idősgondozással, illetve egyéb, 50 év felettiek számára hasznos cikkeket olvashat tőlem.
Share This