Az infarktus sok idős embert fenyeget, és már fiatal korban érdemes kialakítani a megfelelő stratégiát a megelőzésére, mert utólag kevesebbet tehet egészségéért.

Korábbi bejegyzésünkben már olvashatott az infarktus valódi tüneteiről, hogy azonnal fel tudja ismerni a szívrohamot.

Most pedig az infarktus megelőzéséhez szükséges életmódról és a szívroham utáni teendőkről tájékozódhat.

Az infarktus elkerülése

Magyarországon a leggyakoribb halálozási ok a szív- és érrendszeri betegségek hatása, csakúgy mint az egész világon – a WHO kutatása szerint. Már évek óta igyekeznek felhívni az emberek figyelmét a problémára, de a statisztikák nem mutatnak javulást.
Mindkét nem képviselőinek ügyelnie kell szíve épségére, mert a szív- és érrendszeri megbetegedések a nőknél gyakoribb halálozási okok, viszont az infarktus a férfiaknál szedi nagyobb számban áldozatait.

Mit tehet az infarktus ellen?

Az egyik legfontosabb lépés a szívroham prevenciójában a koleszterinszint csökkentése. Ez az állati eredetű zsírok, húsok, felvágottak és zsíros tejtermékek fogyasztásának visszafogásával elősegíthető. Emellett kiemelkedő szerepe van a telítetlen zsírok bevitelének, azaz a hal, mogyoró, növényi olajok táplálkozásba iktatásának.
Nem lehet eleget hangsúlyozni a mozgás egészségjavító voltát. A rendszeres edzés dolgoztatja a szívét, így az ellenállóbb lesz a betegségekkel és terheléssel szemben. A legjobb kardio és tüdőtérfogat-növelő mozgásforma az úszás és a futás, lehetőleg heti 2-3 alkalommal 1 órán át végezve. Az érzékeny izületekkel rendelkezőknek sem szabad lemondani a sportolásról, az úszás, a víziaerobik, a fitball-al végezhető torna vagy épp a kerékpározás kímélik az izületeket.
A dohányzás és a túlzott alkoholfogyasztás külön-külön is jelentősen növelik az infartkus esélyét, együtt pedig még inkább, ezért érdemes mértéket tartani.

Infarktus bekövetkezése után

Ha Ön vagy családtagja már átesett infarktuson, fokozottan figyelnie kell életmódjára, mivel nagyobb esélye van egy következő szívrohamra is.
Valószínűleg a kezelőorvos ellátja majd jótanácsokkal a beteget, viszont sokszor erre nem jut elég idő, így önállóan is fontos tájékozódni. A felépülési idő függ a károsodott szívizom méretétől, és az infarktussal összefüggő többi betegségtől is.
A zsír- és sószegény diéta betartását szigorúan kell értelmezni, ehhez elengedhetetlen a családtagok részvétele, támogatása. Nehéz megállni a kedvenc ételünk elfogyasztását, ha előttünk illatozik, és mindenki más élvezettel falatozik belőle… A diéta betartása és a súlyfelesleg elhagyása mellett lényeges a vitaminok és ásványi anyagok bevitele is, a C-vitamin, a béta-karotin, a magnézium, kálium és a Q-10 erősítik a szivet és az erek rugalmasságát.
A mozgással ugyan nem árt óvatosabbnak lenni, mint infarktus előtt, de a rehabilitációban jelentősége még kiemelkedőbb, ezért elhagyása semmiképp nem javasolt. Fontos, hogy sportolás előtt melegítsen be, ne kezdjen hirtelen megterhelő tevékenységbe. Ha pedig mellkasi fájdalmat érez, azonnal kérjen segítséget.
A rendszeres vérnyomásmérés és az EKG-vizsgálatok mutatják hogy halad a felépülés, ezeket nem szabad félvállról venni. Már otthonában is elérhetőek a legfontosabb készülékek, például a Vario Healthcare egészségügyi csomagban.

Amennyiben további ismeretterjesztő bejegyzéseket olvasna a témában, iratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!

Related Post

The following two tabs change content below.

Kasler Andrea

A Mobilgondozás blogjában egészségmegőrzéssel, idősgondozással, illetve egyéb, 50 év felettiek számára hasznos cikkeket olvashat tőlem.
Share This