Oldal kiválasztása

A vas a vörösvérsejtek oxigénszállító összetevőjének, a hemoglobinnak egyik elengedhetetlenül fontos alkotóeleme. Ez az ásványi anyag szükséges az izmok oxigénellátásában részt vevő mioglobinhoz is, de többféle enzim és az immunrendszer bizonyos vegyületei is tartalmazzák.

Mivel a vérvesztéssel a szervezet vasat is veszít, a nők esetében – a menstruáció miatt – a vasszint gyakran alacsonyabb.

Épp ezért nőként jobban oda kell figyelni az elegendő vasbevitelre: ez napi 15 mg-ot jelent, illetve terhesség alatt 30-at.

 

A vas hatása a szervezetre

 

A vas nélkülözhetetlen a hemoglobin és mioglobin képződéséhez, így a tüdőből a szövetekhez történő oxigénszállításhoz, továbbá a sejtekben folyó biológiai oxidációhoz. A vashiány meglepő módon igen gyakori a fejlett országokban: a tinédzserkorú lányok 9%-a és az 50 év alatti nők 11%-a vashiányos.

Bár sok élelmiszer tartalmaz vasat, erős menstruációs vérzés, illetve bizonyos betegségek vagy egyoldalú táplálkozás hajlamosítanak vashiányos vérszegénységre, ami azonban vaskészítményekkel megelőzhető, illetve kezelhető.

A megfelelő mennyiségű vas hozzájárul a szervezet energiaellátásához, az immunrendszert a legjobb hatásfokon működteti, és frissen tartja az elmét.

 

A vashiány tünetei

 

  • A fertőzések iránti hajlam fokozódása.
  • Koncentrációs készség romlása.
  • Fázékonyság, fáradékonyság.
  • Lehangoltság, gyengeség.
  • Sápadtság, szédülés.

 

Természetes források

 

Állati eredetű táplálékok

 

A vas legjobb forrásai kétségkívül az állati eredetű táplálékok. Nagy mennyiségű vas található a májban, a tonhalban, a marha-, illetve bárányhúsban. 100 g libamáj 7 mg vasat tartalmaz, ugyanennyi bárányhús és sertésmáj 10 mg vastartalommal büszkélkedhet. Ha pedig szereted a tonhalat, nemcsak az omega-3 zsírsavak miatt teszünk jót a szervezetünkkel, de a vasat is pótolhatjuk.

 

Növényi források

 

Akkor sem kell aggódnia, ha vegetáriánus, de érdemes jobban odafigyelnie a táplálkozásra. Fogyasszon sok aszalt gyümölcsöt – például sárgabarackot és mazsolát -, valamint étrendje bővelkedjen bab- és borsófélékben. Ezenkívül remek vasforrásnak számítanak a levélzöldségek, a vargánya, a tökmag és a napraforgómag.  A következő hasznos tippet pedig érdemes megfogadnia: ha paradicsomot vagy egyéb savtartalmú zöldséget vasedényben készít el, akkor a főzés során az edényből vas oldódik ki, majd jut a szervezetbe.

 

Hasznos vaskészítmények

 

Vaskészítményeket csak orvosi felügyelet mellett szedje, egyébként veszélyes lehet. A vérszegénység kezelése előtt meg kell állapítani a betegség okát. Ha az orvos szerint szükség van rá, akkor a vas pótlása általában vastartalmú só – ferro-szulfát, ferro-fumarát vagy ferro-glükonát – formájában szokott történni. A leggyakoribb dózis a napi háromszori 30 mg vas.

 

Használati útmutató

 

A vas akkor szívódik fel a legjobban, ha éhgyomorra vesszük be. Ha viszont így gyomorbántalmakat okoz, egyen hozzá valamit, lehetőleg egy kis húst vagy bármilyen C-vitaminban gazdag élelmiszert, illetve italt, például brokkolit vagy narancslevet. Mind a húsfogyasztás, mind pedig a C-vitamin elősegíti a vas felszívódását. Hat hónapnál tovább azonban semmiféleképpen ne szedjen vasat anélkül, hogy ellenőriztetné szervezete vastartalékait.

 

Rézre is szükségünk lesz!

 

Ahhoz, hogy szervezete hasznosítani tudja a vasat, rézre is szükség van. A vörösvérsejtek képzésekor ugyanis a vas helyét először a réz foglalja el, majd az utolsó lépésben helyet cserél a két elem.

A réz legjobb forrásai a belsőségek, a paraj, a sóska, a sütőtök, illetve az olajos magvak. Ezenkívül kipróbálhatja a vörösrézből készült karkötőket, gyűrűket is, mivel a réz a bőrön keresztül is felszívódik.

 

Forrás: femina.hu

The following two tabs change content below.
Share This