Oldal kiválasztása
Negyven felett egyre többen panaszkodnak fájó nyak-, váll-, derék-, térd- vagy ujjízületek miatt, sőt a porckopás egyre több fiatalt is érint. Íme néhány hatékony fájdalomcsökkentő tipp.

 

Hatalmas terhelésnek kitett ízületeink leginkább már csak a fájdalom jelentkezésével adnak hírt létezésükről. Az ízületi fájdalmaknak számos oka lehet: sérülés, gyulladás, fertőzés, autoimmun betegség és porckopás. A fájdalom ráadásul kisugározhat egyik testrészből a másikba, így sokszor azt sem könnyű megállapítani, hogy melyik ízület a forrás – mondja Dr. Páll Zoltán sebész, traumatológus, sportorvos, a Fájdalomközpont szakértője.

 

Az artrózis (ízületi porckopás) az ízületeket érintő egyik leggyakoribb probléma. Ilyenkor az ízületeket borító porc elvékonyodik, töredezetté válik, majd lassan felszívódik. A porckopás általában lassan alakul ki, és bár egyes esetekben nem okoz tüneteket, leggyakrabban fájdalommal és olykor mozgáskorlátozottsággal jár, de ez lehet a merevség, a duzzanat, esetleg a deformitások oka is. A panaszok fokozódhatnak terhelést követően vagy az időjárás változásakor.

 

Az orvostudomány pillanatnyilag nem tudja megszüntetni a porckopás okát, de a fájdalom jelentősen csökkenthető, és az ízület mozgásképessége is javítható. Egyes esetekben elsődleges, hogy ne hagyjuk szenvedni a pácienst, ilyenkor jönnek szóba a gyors és hatékony szteroidinjekciók. Azoknak, akik tartós megoldásra vágynak, és nem szeretnének fájdalomcsillapítókon élni, érdemes kipróbálniuk alternatív lehetőségeket. Ilyen lehet például a lökéshullám terápia, az ízületbe adott hialuronsav injekció vagy a Bemer terápia – mondja dr. Páll Zoltán. Ugyanakkor a mozgásszervi betegségek, amelyek nem kívánnak elsődlegesen orvosi ellátást, eredményesen enyhíthetők gyógytornával is.

 

 

A 7 legjobb tipp a porckopás okozta fájdalom elkerülésére

 

  • Ússzunk, tekerjünk! Ízületi kopás esetén különösen fontos mozogni, de csak tehermentesített formában. Optimális lehet például az úszás: különösen a hát- és gyorsúszás. A mellúszás azért nem ajánlott, mert enyhén csavarja a térdízületen belüli szalagokat. Csípőízületi problémák esetén azonban kifejezetten jót tesz a mellúszás a széles ívű lábtempó miatt, amely megelőzheti a később kialakuló ízületi zsugorodásokat. Csípőízületi kopásos betegeknél ideális megoldás lehet még a szobabicikli (vagy akár utcai bicikli), ha sikerül deréktámaszos, enyhén hátradöntött ülésben tekernünk. Fontos, hogy ne görnyedjünk előre a kormányhoz, így nem terheljük a derekat. Térdízületi kopás esetén azonban a lejtőn felfelé és az ellenállással szemben tekeréssel, illetve a futással is óvatosan kell bánni!
  • Puha talajon gyalogoljunk! Legyünk óvatosak a mindennapi, kemény talajon történő gyaloglással, mert idővel elkoptathatja a térdízületet.
  • Óvatosan az ugrálással! Az ütközéssel, rázkódással és hirtelen irányváltoztatással járó, intenzív mozgásformák (például labdajátékok), valamint az ugrálós edzések, a különböző aerobikfajták csakis egészséges ízületű embereknek ajánlottak. Jó hatású lehet viszont a tai chi és a mediball.
  • Válasszunk megfelelő cipőt! Meghatározó a kényelmes, párnázott, esetleg gördülőtalpas cipő, szandál viselete, főleg alsó végtagi vagy gerincartrózis esetén.
  • Étkezzünk okosan! Az artrózis kezelésére nincs meghatározott diéta, de a zöldségre, gyümölcsre, teljes kiőrlésű gabonára épülő táplálkozás, az állati fehérjék korlátozása javítja az ízületek állapotát. Kurkuma és halolaj, valamint porcpótló anyagok rendszerese szedése szintén lassíthatja a folyamatot.
  • Adjuk le a felesleget! Mivel a túlsúly önmagában is okozhat ízületi problémákat, fájdalmakat, érdemes az egészséges határok közt tartani a testtömeg-indexünket.
  • Belső kenés az ízületeknek A hialuronsav természetesen is előforduló molekula, amely “megolajozza” az ízületet, és tompítja a felszínét ért lökéseket – hangsúlyozza dr. Páll Zoltán. Ha hialuronsavas gélt injektálunk az ízületi résbe, akkor ez csökkenti az ízületi folyadék belső súrlódását, tehát elősegíti a csúszást. A felhasznált anyag egy átlátszó zselé, amely nagy koncentrációban tartalmaz hialuronsavat. Kifejezetten az ízületbe fecskendezzük a készítményt, amely jelentősen csökkenti a fájdalmat, és visszaállítja az ízület kenését és lökéscsillapítását.

 

Forrás: hazipatika

 

The following two tabs change content below.

Beregi Boglarka

Legfrissebb tőle: Beregi Boglarka (Összes listázása)

Share This