Oldal kiválasztása

Az epehólyag működési zavara többféle megbetegedést is okozhat az epekövességtől a gyulladásig, előbbi a nők 20%-ánál és a férfiak 10%-ánál előfordul hazánkban. A görcsök, rohamok idején szigorú koplalás szükséges, utána pedig a megfelelő diéta kulcsfontosságú.

Az epekímélő diétában száműzni kell a magas zsírtartalmú húsokat és tejtermékeket, de az erős fűszerek és a cukros ételek is ronthatnak a beteg állapotán. Az olajban sütés helyett jobb választás a főzés vagy a párolás, és mindig előnyben kell részesíteni a kis adagokat, a könnyen emészthető, puffadást nem okozó ételeket.

 

Epekímélő ételek

 

Bár a diéta szabályai szigorúnak tűnhetnek, számos egészséges, finom étel segít megvédeni az epehólyagot, helyreállítani a működését, illetve megakadályozni a kövek kialakulását. A következő tíz fogást az epebeteg mellett az egész család kedvelni fogja.

 

Az epediétában a húsok közül az alacsony zsírtartalmúakat kell választani, kevés olajon vagy sütőzacskóban elkészítve. A zöldségekkel együtt sült csirkemell jó választás, de a hagymát mérsékelni kell.

 

Az üde, nyers almás-répás céklasaláta igazi vitaminbomba a testnek, emellett az epét és a májat is kíméli.

 

Hamarosan itt a spárgaszezon, amit érdemes lesz kihasználni epebetegeknek is. A zöldség párolva, sütve, de levesként és főzelékként is kímélő fogás.

 

A tavasz elmaradhatatlan, könnyű ebédje a tojásos nokedli friss fejes salátával. Ezt epebetegek is bátran fogyaszthatják.

 

Gyors és kímélő fogás a cukkinis-pesztós penne, csak figyelni kell a bors mértékletes betartására.

 

Petrezselyemgyökérből, narancsból és gyömbérből ínycsiklandozó, illóanyagokban és rostban gazdag, epeműködést serkentő krémlevest főzhetsz. Még hagyma sem szükséges hozzá.

 

A tartalmas leves mellé akár elég egy fahéjas rizsfelfújt is második fogásnak. A cukor helyett édesítőt vagy mézet is lehet használni, a tejből pedig zsírszegényt érdemes választani.

 

A cukros, krémes sütemények helyett az epe védelmében inkább egy cukor- és lisztmentes, zabpelyhes kekszet tegyen az asztalra!

 

A halak közül is a soványabbak kímélik jobban az epét, egy zöldfűszeres, grillezett pisztráng viszont jó választás.
Heti néhány tojást epebetegeknek is bátran lehet fogyasztani, a bő olajban sült rántotta helyett viszont a lágy és a főtt verziót válassza, ha kímélő étrendet folytat.

 

Forrás: femina

 

The following two tabs change content below.

Beregi Boglarka

Legfrissebb tőle: Beregi Boglarka (Összes listázása)

Share This